Jos istuminen tappaa, miten pysyä hengissä?


Vielä kuukausi sitten vietin päiväni pääasiassa liikkeessä. Lasten kanssa ollessa sitä illalla rojahtaa sohvalle, kun on ollut jalkeilla ja menossa koko päivän. Tiesin jo tuolloin olevani onnekas – ja että tämä onni tulee pian muuttumaan. 
Nykyaikainen elämäntapa suosii istumista. Minä olen siitä loistava esimerkki. Aamulla herään 6:30. Kello 7:00 istun autoon ja ajan noin 30 minuuttia töihin. Töissä istun toimistossa kahdeksan tuntia. Lounaan syön keittiössämme. Noin 15:30 istun jälleen autoon ja tällä kertaa ruuhkassa ajan parhaimmillaan 40 minuuttia päiväkodille – pahimmillaan reilusti yli tunnin. Lapset autoon ja ajo kotiin. Nopealla laskutoimituksella päiväni istumasaldo on vähintään 9 tuntia ja 10 minuuttia. Yhdeksän tuntia ja kymmenen minuuttia! Ja tähän vielä lisäksi sohvalöhöily illalla.

Istumisella ja muulla paikallaanololla on yhteys useiden pitkäaikaissairauksien ilmaantumiseen. Esimerkkeinä valtimosairaudet ja diabetes. Myös kehon tukirakenteet kuormittuvat ja tuloksena voi olla niska- ja alaselkäkipuja. Puhumattakaan painon noususta, minkä olen nyt jo huomannut. Istumiseen kun on vielä niin helppo yhdistää napostelu.

Lue koko postaus tästä