Juoksemisen iloa ja hyötyjä sekä hyvä juoksuohjelma aloittelijoille, vko 1

Oma kipinäni juoksemiseen lähti liikkeelle, kun katsoin meidän koirien puuhia: ensin juostaan hanat auki tuolla pihalla niin kauan, kun virtaa riittää ja sitten tuhahdetaan tyytyväisinä unille. Sen oikein näkee, kun nuo juoksevat siitä juoksemisen ilosta ja kaukaiset muistot tulvivat omilta juoksemisajoilta.
Se tunne, kun askeleet osuvat maahan, rytmität käsillä vauhtia ja hiki virtaa: siinä tapahtuu jotain taianomaista!  Ihan perus kävelylenkiltä en tuota fiilistä saa millään.

Lenkkarit kiskasisin jalkaan ensimmäisen kerran viime perjantaina. Olihan se alku pitkästä aikaa vähän tahmeaa verrattuna alkuaikoihin, jolloin treenasin säännölllisemmin, mutta jostain se on aloitettava!

Kun pääsin pihalta ja 10min lämmittelyn jälkeen otin ne ensimmäiset askeleet: mikä vapauden tunne!

Mitä juoksemisessa sitten tapahtuu?
– Hengittäminen juoksemisen aikana on silta mielen ja kehon välillä. Kun hengittää raikasta ilmaa samalla kun sovittaa sitä rytmiä askeleisiin, tuntee olevansa elossa. Keho ja mieli tekee yhteistyötä ja tulee sellainen kokonainen olo. 
– Parhainta on se tunne, kun alla on kova stressi ja ottaa niitä juoksuaskeleita: millään muulla

Lue koko postaus tästä