Näin meitä huijataan

YLE:n sivuilla oli mielenkiintoinen juttu siitä, miten tilastollisten kaavioiden kautta asiat voidaan esittää ihan toisella tavalla, kuin mitä ne oikeasti ovat. Artikkelin voit lukea täältä, se on hyvin helppolukuinen ja kiinnostava.

Tuli vaan tästä mieleen kerran, kun juttelimme tutkijalääkäreitteni kanssa eräästä uudesta, vasta markkinoille tulleesta kipulääkkeestä. Sattui niin, että omalla työnantajafirmallani oli jo markkinoilla samantapainen (eri molekyyli tosin). Kun uteliaisuudesta kysyin, että mikä tässä uudessa on niin erityistä ja maininnanarvoista, yksi heistä haki huoneestaan mainoslehtisen, jossa oli valmisteen imeytymiskäyrä. Eipä muuten mitään, mutta näyttihän se hyvältä, sillä se oli logaritmitaulukko… Asiat voidaan esittää niin monella eri tavalla.

Yksi hassu juttu on uutisoida suurin otsikoin vaikka lääke X:n auttavan Alzheimerin tautiin lupaavin tuloksin. Niin, hiirillä. Siitä on vielä piiiitkä matka siihen, että se auttaisi vastaavassa tilanteessa ihmisillä.

Kosmetiikkafirmoille on tyypillistä mainostaa ”kliinisiä tutkimuksia” tai että joku tuote on kliinisesti tutkittu. Joo, sellainen on voitu toki tuotteen kanssa tehdä, mutta on ihan eri juttu mikä

Lue koko postaus tästä