Selviytymisopas istumatyöläiselle


Havahduin tässä eräänä päivänä siihen, että olen koko elämäni ajan kuluttanut suurimman osan arkipäivistäni istumalla – joko koulussa tai töissä. Opiskelu-uran alkutaipaleella luentosalien penkkien kuluttamista tasapainotti työ vaatekaupassa, mutta kun kuvaan astuivat toimistotyöt, istumisesta tuli  lopulta jokapäiväinen rutiini.

Liiallisen istumisen haitoista on kirjoiteltu viime vuosina mediassa isoin otsikoin, eikä suotta. Istumatyöläisen arki ei ole helppoa, vaikka koko päivän istuminen voi äkkiseltään kuulostaa kevyeltä. Sitä se ei kuitenkaan ole, päinvastoin. Työtuolissa nököttäminen koettelee kehoa ja elimistöä kokonaisvaltaisesti.

Istuminen tekee hallaa erityisesti selälle, niskalle ja hartioille. Pitkään samassa asennossa kyhjöttäminen painaa lopulta ryhdin kasaan, ja asennon lysähtäessä jumahtaa koko kroppa. Kyseessä on niin vakava ongelma, että istumisen terveysriskejä verrataan tupakointiin ja ylipainoon, ja sosiaali- ja terveysministeriö on jopa julkaissut kansalliset istumissuositukset kaikille ikäryhmille.

Kuinka istumatyöstä voi siis ylipäätään selvitä jotakuinkin terveenä ja hyvävointisena? Alle olen koonnut parhaita vinkkejäni istumatyöläisen tappavaan arkeen.


Älä ajoita kaikkea liikkumista työpäivän jälkeiselle ajalle, vaan liiku myös töissä. Venyttele, pyörittele käsiä ja

Lue koko postaus tästä